13 april 2024

Wat bepaald de prijs van een kledingmerk?

Ga je naar de stad, of kijk je op het internet naar kleding dan zal je al snel opvallen dat de verschillen in prijs tussen verscheidene merken erg kan verschillen. Wellicht verbaasd je dit niet zo veel, want het is bij automerken, electronica merken en restaurants toch net zo? Ja, dat klopt tot op zekere hoogte.

Net zoals bij de andere soorten producten wordt de prijs van een kledingmerk zoals Woolrich bepaald door diverse factoren. Maar wat voor soort factoren verschilt vervolgens wel weer van de andere categorieën. Om het iets op te helderen vertellen we je hier iets over de verschillende factoren die de prijs van een merk bepalen.

Productie

Alles begint natuurlijk bij de productie van de kleding. Veel bedrijven zoals Nike, Puma en dergelijke maken gebruik van fabrieken uit Aziatische landen zoals Vietnam, Cambodja en Indonesië. Hier zijn de arbeidskosten veel lager dan in Westerse landen. Weet wel dat de arbeiders vaak ook in omstandigheden moeten werken die hier niet toegestaan zijn. Goedkopere kleding komt dus zeker met een andere soort prijs.

Naast de locatie van productie zijn natuurlijk ook de materialen die gebruikt worden voor het product van belang voor de prijs. Woolrich gebruikt voor haar kleding bijvoorbeeld erg dure materialen, zoals eendenveren. Materialen zoals katoen of polyester zijn natuurlijk een stuk goedkoper en maken daardoor ook dat het product een stuk betaalbaarder is.

Marketing

Wellicht denk je er niet gelijk aan, maar marketing is één van de, wellicht zelfs de meest belangrijke bijdrage aan de prijs van een kledingmerk. Bedrijven zoals Nike spendere miljarden aan advertenties, sponsors en reclame spotjes per jaar. Deze kosten zorgen ervoor dat het product populairder wordt en daardoor voor een hogere prijs verkocht kan worden. Maar daarnaast moeten de enorme kosten besteedt aan marketing ook gewoon terug verdiend worden, waardoor de prijs natuurlijk al snel omhoog gaat.